Povestea RENET începe într-un moment provocator pentru piața imobiliară din România, în plină criză economică, când succesul a fost dictat de puterea brand-ului personal. "Eu și primul meu asociat, Robert Gagoș, activam ca agenți imobiliari în 2008-2009, în cadrul unei francize RE/MAX. Eu aveam deja o experiență vastă, iar el începuse de doi ani. Lucrurile mergeau bine, dar criza ne-a forțat să devenim mai eficienți și mai atenți la cheltuieli și venituri. Ne-am întrebat ce să facem în acel moment critic. Prima noastră decizie a fost să ne concentrăm pe construirea brand-ului personal, pentru că am simțit că asta funcționează. Din prima zi în care ne-am desprins de RE/MAX și ne-am creat propria companie, site-urile noastre au fost personale, purtând numele noastre", povestește Sorin Răducu într-un interviu acordat CPI.
Brand-ul personal nu este doar un concept abstract; el reprezintă fundamentul încrederii dintre agent și client. "În perioade dificile, încrederea în agent devine esențială. Ce am observat, după 10 ani de experiență în piața imobiliară, este că, indiferent de câtă publicitate faci agenției imobiliare sau brand-ului, și indiferent de poziționare sau vechime, închiderea unei tranzacții depinde, în final, de încrederea și relația care există între agent și proprietar", explică Sorin Răducu.
RENET este astăzi un nume respectat în imobiliare, cu o dublă orientare: către agentul imobiliar și către clientul final. Dar drumul până aici nu a fost ușor. În prezent, agenții noștri primesc 100% din comision și achită un abonament către rețeaua care le oferă servicii esențiale, precum accesul la un sediu central, unde pot primi clienții, o infrastructură completă care include CRM, marketing și publicitate, și, mai important, posibilitatea de a colabora cu colegi de încredere și de a învăța unii de la ceilalți. RENET nu este doar o rețea, ci o comunitate de profesioniști dedicați, unde fiecare agent este susținut pentru a-și construi propriul succes.
”Prima mea înțelegere cu un proprietar de agenție a fost eu 30% și el 70%, eu lucram într-o echipă și rămâneam cu 15%. Ne-am dat însă seama că ceva era unfair – aici vorbim de un agent productiv, nu de unul care încheie o tranzație odată la 3 luni. Când vorbim despre un agent productiv, care generează o medie de 3.000-5.000 de euro din comisioane pe lună, clar ceva este în neregulă în modelul ăsta, care a evoluat: a fost 40% pentru agent, 50% pentru agent, 60% pentru agent și se ajungea până la 80%. Când am mărit echipa, am mers pe modelul 80% agentul-20% noi și el își plătește niște mici cheltuieli. Modelul nu era nici așa ok, pentru că se baza pe un număr mic de agenți, în continuare noi intram într-o relație în care nu voiam să fim, pentru că în momentul în care iei 1%, nu mai mult, din ceea ce încasează agentul, tu trebuie să te uiți pe ce face, cum face, dacă este corect față de tine și, evident, să-i livrezi niște servicii. Astfel, el îți plătește aceste servicii, dar tu depinzi de ceea ce el încasează”, explică Sorin Răducu. ”De aceea, după o perioadă în care am tot încercat să mărim echipa pe acest model am zis că nu inventăm noi apa caldă, ne-am uitat la ce se întâmplă în SUA și am zis să avem curaj să separăm lucrurile, odată pentru totdeauna și să avem o relație foarte bună cu agenții noști. Ei își încasează 100% comisionul, iar noi le dăm lor ceea ce ei au nevoie ca să-și desfășoare activitatea.”
În prezent, RENET reunește sub aceeași umbrelă 25 de agenți care primesc, în schimbul abonamentului lunar, beneficii. ”Vorbim de un sediu central pus la punct, așa cum ai nevoie ca să te prezinți ok în fața unui client; o infrastrucutră care porbește de la un CRM – pe care individual, ca agent, nu ți l-ai permite și oricum ar fi o bătaie de cap pentru tine, de asemenea partea de marketing și publicitate, ca de exemplu Imobiliare.ro. Nu este foarte comod pentru un agent să poarte individual discuții cu fiecare portal în parte și înseamnă, de cele mai multe ori, costuri mai ridicate. Cu banii pe care-i plătesc la noi pentru un pachet, probabil că individual și-ar permite doar sediul într-un amplasament asemănător. Acum 80% din echipa noastră ar putea să lucreze individual, dar nu o fac pentru că suntem deja o echipă, au cu cine să colaboreze mult mai ok”, spune Sorin Răducu, precizând că modelul ”este construit pentru agenți pornind de la mintea unor agenți”.
Trei dintre asociații companiei Workflow, care administrează rețeaua și brand-ul RENET sunt agenți imobiiari, în timp ce al patrulea – Constantin Mârza – este it-ist. Ceilalți asociați sunt Robert Gagos și Vasile Ciorîță. ”În august 2012 am luat această decizie cu 100% și aveam doi agenți și acum suntem 25. Targetul nostru, din prima zi, au fost agenții productivi, pentru că a fost foarte clar că nu e un sistem care să se aplice unui agent care pornește de la zero, pentru că din prima zi când ai venit, ți-a apărut factura, deci deja te-ai încărcat cu costuri. Vorbim de antreprenoriat, nu de angajați. Agenții imobiliari în general nu sunt angajați. După calculele noastre, un agent, ca să poată fi liniștit pe acest model, trebuie să aibă o productivitate de 2.000 de euro pe lună, ca să-și acopere niște cheltuieli. Avem însă și o agentă care a pornit de la zero și care e deja cu noi de patru ani, ceea ce e mare lucru”, spune Sorin Răducu, precizând că majoritatea agenților erau, când au venit la RENET, ”fanatici ai intermedierii”, în timp ce acum sunt ”fanatici ai reprezentării exclusive”.
”În echipa aceasta s-au strâns oameni extraordinari, fiecare cu povestea lui și toți au reușit în ceea ce fac. De aceea, când ai o dificultate, te uiți puțin în jur. Avem și niște întâlniri, pentru că toți sunt foarte focusați pe învățare, toți sunt experți în ceva și avem periodic întâlniri în care împărtășim experiențe”, conchide Sorin Răducu.
http://cpi.imobiliare.ro/piata-imobiliara/sorin-raducu-renet-agentul-imobiliar-este-antreprenor